vrijdag 6 september 2013

Gnocchi van griesmeel


Gisteravond maakt ik deze gnocchi. (allerhande)
Erg lekker! Zacht van binnen en licht krokant van buiten.

Wat gaat er in?

  • 800 ml volle melk
  • 250 g griesmeel
  • 2 eidooiers
  • 80 g roomboter
  • 100g peccorino romano geraspt, of een andere pittige kaassoort
nodig:
  • bakpapier
  • ingevette ovenschaal van 30 cm doorsnede
Hoe maak je het?
  • Breng de melk in een steelpan met dikke bodem aan de kook en strooi er al roerend de griesmeel in, met een mespunt zout. Draai het vuur laag en laat het tien minuten zachtjes koken. Roer regelmatig. Laat twee minuten afkoelen.
  • Roer de eidooiers los en voeg met de helft van de boter en de helft van de kaas toe aan het griesmeelmengsel. Breng op smaak met peper en eventueel zout.
  • spreid het griesmeelmengsel op een vel bakpapier uit met een nat mes tot een laag van ongeveer een cm dik. Laat dit een uur afkoelen.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden. steek met een glaasje of koekjessteker rondjes uit de het mengsel. (Ik sneed het in vierkantjes. Veel sneller en je houdt geen restjes over...) Leg deze dakpansgewijs in de ovenschaal.
  • Bestrooi met de rest van de kaas en verdeel de rest van de boter er in klontjes over. (Ik gebruikte vloeibare boter en smeerde deze met mijn vinger over de gnocchi uit) Bestrooi met peper en bak ca. 15 minuten in de oven. (Ik heb de laatste minuten nog even de oven op de grill-stand gezet, zodat de bovenkant even iets meer kleurde en knapperig werd)
Ik vond het erg lekker. Ga het zeker nog eens maken. Ik denk dat ik dan nog wat knoflook en gebakken ui toevoeg. Lijkt me héérlijk!


GENIET MAAR LEKKER VAN DEZE ZONNIGE DAG!


4 opmerkingen:

Pauline zei

Dat klinkt lekker en zoals jij het beschrijft nog heel maakbaar ook! Bedankt voor het recept.

Kiek zei

Klinkt lekker (ziet er ook lekker uit) maak je er dan nog een salade bij?

Groetjes Kiek

swiid-swiet zei

Ziet er wel lekker uit!
Griesmeel is hier ook favoriet dus misschien...

petra zei

Inderdaad simpel te maken! Ik had er een salade bij van ijsbergsla, rucola,zongedroogde tomaat, komkommer en feta met kruiden.