zaterdag 7 januari 2012

vochtige amandeltaart met appel


 Een tijdje terug kocht ik bij de AH deze mini-tulbandjes


Ik heb er de amandeltaart met appel in gemaakt van Nigella Lawson/Feest.

Wat gaat erin?

Voor de taart:
  • amandelolie of een andere neutrale olie (om vorm in te vetten)
  • 8 eieren
  • 325g gemalen amandelen
  • 275g suiker
  • 1 el citroensap
  • 50 g geschaafde amandelen
Voor de appelmoes:
  • 3 friszure appels, b.v. Braeburns
  • 1 el citroensap
  • 2 tl suiker


    Hoe maak ik het?

    • Schil de appels, verwijder het klokhuis en hak ze grof
    • Breng ze met het citroensap en de suiker aan de kook
    • Deksel op de pan en ongeveer 10 minuten koken, tot je er een moes van kunt maken
    • laat de appelmoes afkoelen
    • verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een bakvorm in van 25 cm doorsnede en bekleed de bodem met vetvrij papier. Ik gebruikte bovenstaande vormpjes en vette ze heel goed in met een stukje keukenrol en zonnebloemolie. Een kleffe taart wil immers nog veel lastiger uit de vorm dan een gewone.
    • Doe de afgekoelde appelmoes met de eieren, gemalen amandelen, suiker en 1 el citroensap in de processor en druk een paar keer op de pulse-knop zodat je een beslag krijgt.



      • schraap het beslag met een spatel uit de mengvorm in de voorbereide vorm, strooi er de geschaafde amandelen op en zet de taart ongeveer drie kwartier in de oven. (mijn kleinere vormpjes waren na een half uurtje klaar)
      • Het is de moeite waard om de taart na 35 minuten te controleren, want de ene oven is de andere niet.
      • Zet de taart in de vorm op een rooster om af te koelen en maak de ring los. (Mijn  ongeduld werd beloond met een afgebrokkeld randje...)
      • Je kunt de taart bepoederen met poedersuiker.



      Ik was er tijdens het maken van het beslag niet helemaal bij geloof ik. Ik vond wel dat het een dun beslag was, maar gokte erop dat de eieren ervoor zouden zorgen dat de taart stevig zou worden. Op de foto dat de tulbandjes nog de oven in moeten zie je prachtig het amandelschaafsel liggen. Een (zeer) oplettende lezer zou zien dat deze verdwenen zijn op de foto eronder.

      Hoe zit dat?

      Toen de vormpjes net in de oven stonden en ik het aanrecht aan het opruimen was, zag ik de gehakte amandelen staan!! Een amandeltaart, zonder amandelen stond in de oven. Tjonge..wat dom! Gelukkig waren de eiwitten van het beslag niet gestold en kon ik alles weer in de beslagkom gieten, de amandelen toevoegen en ze opnieuw in de vormpjes doen. (het amandelschaafsel ging mee in het beslag) Oef!

      Hieronder het eindresultaat! Ik moet zeggen: de smaak was fantastisch! Zeker de moeite waard om nog eens te maken. Ik serveerde de tulbandjes met wat lobbig geklopte slagroom en wat kaneel.




      2 opmerkingen:

      Fan sels zei

      MMMMmmmmmm.....;)lekker hoor!!!!

      Jolanda zei

      Dat ziet er heerlijk uit!