donderdag 19 januari 2012

"nep-koekjes-slinger" (óók leuk voor Valentijnsdag!!)

Het recept handgeschreven door Thimo.

 Afgelopen week heb ik met de peuters "nep-koekjes" gemaakt van zout brooddeeg. Het zout in het deeg maakt dat het deeg na het bakken lang houdbaar blijft, zolang het maar niet met water in aanraking komt.
Wij deden glitters door het deeg, zodat we echte glitterkoekjes kregen. Elk kind mocht z'n twee favoriete kleuren uitkiezen.
Met de deegroller maakten ze een mooie plak van het deeg.
 We hadden mooie kleine uitsteek-vormpjes met verschillende vormen zoals een hartje bloemetje, peertje etc.

 We probeerden zoveel mogelijk "koekjes" uit een plak te krijgen. Als je de vormpjes goed aandrukt, kun je het restdeeg er vaak zo omheen weg trekken.
Van het restdeeg maak je weer een bolletje en dan begin je weer van voor af aan.
Het is verstandig per leidster 1 of 2 kinderen te begeleiden, want ze hebben nog best vaak je hulp even nodig.

 Van alle koekjes willen we een koekjes-slinger gaan maken. Wil jij dit ook, vergeet dan niet voor het bakken met de achterkant van een satéprikker een gaatje in het deeg te prikken.

 Op het werk heb ik alleen maar een klein oventje, die in dit geval niet handig is. De temperaturen wijken daarin nog al eens af en je moet vaak een kleine hoeveelheid bakken, dus besloot ik het mee naar huis te nemen.
De bakplaat stond op de peuterspeelzaal bekleedt met bakpapier. Met een watervaste stift had ik het in vakken verdeeld. Per vak schreef ik de naam van het kind erbij. Zo kan het geheel zo in de oven geschoven worden. Bij het recept staat dat het 1,5 uur in de oven moet. Maar de koekjes zijn klein en vrij plat, waardoor ze minder tijd nodig hebben om te garen.
Ik hield het bij 45 minuten.

Na het afkoelen sprayde ik er een laagje haarlak op. Even laten drogen, omdraaien, en de andere kant nog even sprayen.

Met een naald met stompe punt kunne de kinderen zelf de koekjes aan een draad rijgen. De juffen doen er even een knoopje in, zodat ze op z'n plek blijven.

 Wij versieren eerst het lokaal ermee en daarna mogen ze mee naar huis.
Mijn voorbeeld hangt thuis voor het keukenraam. Ik kon daar geen foto maken i.v.m. het licht.

Dan maar even op de kast...



 Wij werken op de peuterspeelzaal veel met Tomke. Zij hebben onder andere het Tomke jierboek (jaarboek). Hierin staan verhaaltjes en liedjes ingedeeld op seizoenen/tijd van het jaar.
Wij gebruikten het volgende liedje:

Koekjes bakke, leuk is dat!
Klap, klap, klap, it daai moat plat. (het deeg moet plat)
Foarmke derop, foarmke derou     (vormje erop, vormpje eraf)
o, in stjer, wau!                              (een ster)

Yn de oven is it hyt                         (heet)  
alle koekjes kâld en wyt                  (koud en wit)  
bakke-bakke brún
bakke-bakke-gear                          (gaar)
tring, tring, tring, klear!

Het deeg is voor peuters heel gemakkelijk te kneden en te vormen. Ik haalde bij de Albert Heyn het zout en meel van de Euroshopper en was iets meer dan een euro kwijt voor 16 kinderen, dus het is ook nog eens erg voordelig.

Je kunt voor Valentijnsdag ook een slinger maken met alleen maar hartjes.
Ook kun je nog wat rode verf door het deeg kneden, zodat je ze na de tijd niet meer hoeft te verven.

Veel succes en plezier!!

5 opmerkingen:

Helmi zei

Goed idee om hier een slinger van te maken!

Kiek zei

Wat een leuk idee. Het is dat ik niet meer in de peuterspeelzaal werk............

Groetjes Kiek

Moois van mie zei

volgens mij hebben jullie veel plezier gehad;)

Petra zei

He P!

Ben zo trots op m dat ie nog uit zichzelf gedraaid is!! Super, dat maakt dat ik misschien toch gewoon thuis kan bevallen... :-)

Silke is inderdaad erg creatief, altijd aan t knutselen, tekenen, kleuren etc. Heerlijk om te zien, die kaas ook, fantastisch toch?!!

Nog bedankt voor de felicitaties, ze heeft een prachtige 5e verjaardag gehad en wij ook, heerlijk, op wolkjes!

Noflik wiekein,
leafs Pe

JoeperDePoepske blog zei

Hoi Petra,
Wat leuk, deze slinger! Daar zoeken we thuis een mooi plekje voor :)
Groetjes Elske