vrijdag 23 september 2011

Hoe maak je een popje van vilt? (foto-tutorial)

Vouw een pijpenrager dubbel en weer open, zodat je weet waar het midden is. Knip van katoen "haren" vouw ze dubbel en bevestig ze aan de pijpenrager, zoals op de foto.
schuif ze helemaal tegen elkaar aan en draai de pijpenragers een slag om elkaar, zodat de "haren" niet kunnen verschuiven.

Haal de dubbele pijpenrager door een houten kraal. Trek stevig aan, zodat de haren mooi strak op de kraal zitten.

Schuif de pijpenrager door een klein knoopje met twee gaatjes en draai de pijpenragers een slag om elkaar zodat het haar mooi in de kraal getrokken blijft.

Knip van vilt een kwart cirkel. (eventueel met een kartelschaar)

Vouw dubbel en naai het met een festonsteekje aan elkaar. Ik maakte met een rijgsteek een sierrand.

 Verbind de twee pijpenrager-uiteinden aan elkaar en buig deze tot "kruishoogte" naar binnen. Draai de twe draden per been om elkaar. De armen maak je met een halve pijpenrager die dubbel gevouwen is. Je draait 'm op de helft met een stevige slag om het lijfje.
Knip stroken van fiberfill of gebruik echte wol. Draai dit om het lijfje en zet het zo nu en dan vast met wat garen. Ga net zolang door tot je het postuur gekregen hebt dat je wilt maken en zet het goed vast.

Nu kun je kleding gaan maken. Mijn popje kreeg een jurkje. Je kunt het net als ik uit de losse hand knippen of je maakt eerst een patroontje van papier, waarna je het uit het vilt of stof kunt knippen. Ik knipte twee gelijke delen. Meet goed of het om het lijfje past! (vooral ook bij de oksels)

Ik naaide het met een contrasterende kleur in festonsteek rondom dicht. De uiteinden van de mouwen uitgezonderd.

Buig de benen in model, zodat het popje stevigheid krijgt en vul de rest van de jurk op met fiberfill of wol. Zet het popje op een velletje papier.

Trek de omtrek van de onderkant van de jurk om en knip deze iets groter met een kartelschaar uit.

Speld deze rondom vast.

Ik naaide het met een rijgsteekje vast.

Knip uit huidkleurig vilt vier keer een handje. Naai deze twee aan twee aan elkaar in festonsteek met een huidkleurige draad .

Naai met de contrasterende draadkleur van de jurk de handen vast en de mouwen dicht.

 Knip met een kartelschaar uit twee kleuren vilt bladvormen met één rechte kant. Versier ze met een contrasterende steek. Knip een strookje uit de kleur vilt van het mutsje. Naai de blaadjes (in het midden) met de rechte kant en iets overlappend aan het strookje vast.
Doe het rokje/schortje aan.
Ik ben erg aan het twijfelen of ik een gezichtje op de houten kraal zal schilderen....of niet.

Wat vind jij????

6 opmerkingen:

Marjanne zei

Néé geen gezichtje, veels te leuk zo!! wat een super workshopke!

Jolanda zei

Ik vind het zo meer dan af! Helemaal niets meer aan doen.

Bedankt voor de prachtige, duidelijke uitleg.

De Merle zei

Ik vind haar prachtig zoals ze is. Een gezichtje is altijd lastig, maar ik denk dat jij dat wel goed kan, zo te zien aan alle prachtige details die je al hebt verwerkt in het popje. Heel erg leuk!
Deze ga ik onthouden. Mag ik de link wel eens gebruiken?

Groetjes,
Karin

petra zei

Ja hoor! Je mag gerust mijn ideeën gebruiken (als je er even bij vermeld dat je het hier gevonden hebt) Leuk juist dat het je inspireert of helpt hoe je iets maakt. Linken is ook altijd goed! NOFLIK weekend.
petra

Anna-R zei

Nee geen gezichtje!! Het is een snoepie! liefs

Helmi zei

Nee, het is mooi zo!