donderdag 4 november 2010

TARTE TARTIN VAN WITLOF

Vanavond heb ik één mijn favoriete recepten gemaakt. Nog wel met witlof, waar ik eigenlijk helemaal niet van hou! Het komt uit de allerhande van de Albert Heijn. Er staat bij dat het een bijgerecht is voor 8 personen, maar ik vrees dat je dan moet vechten om een stukje te bemachtigen. Met een stukje vleesje erbij eten wij hem gerust met z'n tweeën op!!

het recept:
  • 5 stronken witlof
  • 50 gram boter
  • 10 gram suiker
  • 1/2 tl kardemom
  • 6 plakken bladerdeeg of hartige taartdeeg
  • lage taartvorm (doorsnede 28 cm) geen springvorm, die lekt n.l.
bereiden:
  1. Oven voor verwarmen op 220 graden.
  2. Snij de witlof stronken in de lengte doormidden en verwijder de harde kern en onderkant.
  3. Plaats de taartvorm op het vuur en laat hierin de boter smelten met de suiker (Ik gebruik zelf liever honing) en de kardemom.
  4. Schep de witlof bij het suiker-botermengsel in de taartvorm, bestrooi naar smaak met peper en zout en bak op middelhoog vuur tot de witlof is bedekt met een glimmend laagje.
  5. Draai het vuur uit. Schik de halve stronken witlof met de bolle kant naar boven in de taartvorm. Leg de plakken bladerdeeg erover heen en druk goed aan.
  6. Bak de taart 35-40 minuten in de oven.
  7. Laat de taart even afkoelen en draai 'm vervolgens om op een grote schaal. Wacht niet te lang met serveren, zodat de korst nog lekker knapperig is.

Geen opmerkingen: