maandag 22 november 2010

OVENSCHOTEL MET PREI

Ik had vandaag prei gekocht, maar nog geen idee wat ik ermee wilde gaan maken. De familie hier is er niet zo dol op, dus het blijft een uitdaging om er wat van te maken. Traditioneel is natuurlijk prei met ham en kaas, maar ik heb er wat anders van gemaakt.
Het is heel simpel. (daar houden we toch van?!)

Wat gaat erin?
  • prei in smalle reepjes gesneden, en gewassen
  • één grote ui gesnipperd
  • twee appels ontdaan van klokhuis en in stukjes gesneden
  • knoflook (2 teentjes uit pers),peper, zout, kerrie
  • aardappelpurree
  • (geraspte kaas)
  • rookworst
  • grote ovenschaal of meerdere kleintjes

Fruit de ui in een koekepan. Als deze glazig is kunnen de knoflook en de prei erbij. Op smaak brengen met peper, zout en kerrie. Na wat roerbakken (beetje garen, niet bruin laten worden) kan de appel ook nog even meewarmen. Maak ondertussen de aardappelpurree naar eigen recept of uit een pakje. Snijdt de rookworst in dunne plakjes en verdeel over de bodem van de ovenschaal(tjes). Meng de aardappelpurree en prei doorelkaar, en verdeel dit over de worst. Je kunt er eventueel geraspte kaas overheen strooien. Ik deed dit niet, want de kaas zit al door de purree. Oven op 180gr en een half uurtje later kun je aan tafel!!

...En wat denk je? alle schaaltjes waren leeg. Voor herhaling vatbaar dus!

1 opmerking:

Anna-R zei

hoi hoi klinkt erg lekker. Maar ik kan het wel maken maar ben bang dat het hier echt niet gegeten wordt. Misschien moeten ze toch nog even wat groter groeien?